X-Plane 11 Beta 16/17 released und Ende der Beta

Geschrieben von Semirben | Daniel am . Veröffentlicht in X-Plane

v11 Word Mark final

X-Plane 11 Public Beta 16/17 ist erschienen und damit ist das Ende des Betaphase für X-Plane 11.0 erreicht. Zusätzlich gibt es einen neuen Installer, der die Szenerie unabhängig vom Basisprogramm updaten kann. Beta 16 bringt nochmal einen ordentlichen Batzen an Bugfixes mit, darunter auch das nervige "sky banding", also die treppenförmigen Texturübergänge während des Sonnenaufgangs und Sonnenuntergangs. Als weiterer großer Fix ist die Technik zu nennen, mit der der Mond und die Sterne im HDR-Modus gezeichnet werden, denn vor Beta 16 war dieser bei NVIDIA-Grafikkarten nicht zu sehen.

Insgesamt sind sechs Kategorien im Changelog aufgeführt. Für Addonhersteller ist wichtig, dass die Simulation der Interstage Turbine Temperature (ITT), also die Abgastemperatur zwischen den einzelnen Turbinen, wieder so wie unter X-Plane 10 funktioniert, da diese nach Beta 15 als zu hoch berechnet wurde. Für den Endnutzer sind dagegen die Punkte unter "Performance, rendering and scenery artifacts" am interessantesten. Europa profitiert nun auch von den neuen Autogengebäuden mit Höheninformationen, aber natürlich nur, wenn die Daten auch in OpenStreetMap eingepflegt sind. Neben dem schon angesprochenen sky banding und der fehlenden Sterne wurden auch die Wolken performancetechnisch verbessert und die Schatten sind nun nicht mehr so eckig. Außerdem wurde noch ein Bug gefixt, der die Windräder am Drehen hinderte.

Die Standardflugzeuge wurden auch angepasst, so wurde die Batterie der C172 überarbeitet, eine Animation der 747 gefixt und der Autopilot der MD-82 überarbeitet.
Beta 17 fixt nun noch einen mit Beta 16 eingeführten Bug, dass im HDR-Modus das gesamte Panel immer voll beleuchtet ist und sich das nicht abstellen lässt. Damit ist die Public Beta voraussichtlich beendet und es geht auf zu den Release Candidates (RC), auf die die entgültige Vollversion X-Plane 11.0 folgt.

Herunterladen kann man sich die neue Beta über den neuen X-Plane Installer, indem man den Haken bei "Check for new betas as well as updates" setzt. Den Changelog kann man auf der Seite von Laminar Research einsehen oder bei uns nach einem Klick auf weiterlesen.

Link Laminar Research

 

Public Beta 17

Bug fixes:

  • XPD-7841 Fixed bright light on cockpit ceiling at night with high visual effects settings.
  • XPD-6959 Fixed rainbow swirling patterns under wheels at highest visual effects setting.
  • XPD-7295 Fixed dark lightning bolts in storms with high visual effects settings.
  • XPD-7843 Fixed missing device name for Logitech Force 3D Pro on Windows.
  • Fixed OAT Gauge in Cessna.
  • Fixed Missing Textures and Artifacts in King-Air cockpit.

Public Beta 16

PB16 fixes a number of compatibility bugs for aircraft and third party add-ons and rendering artifacts.

Warning: PB16 changes the .sit and .rep file formats; situations and replays from earlier versions are not usable in public beta 16 and later.

PB16 also features the new X-Plane 11 text-based weapon file format. While X-Plane will continue to load binary weapons from X-Plane 10, use the new file format for all new weapons. Please do not ship binary weapons saved in X-Plane 11 betas in your add-ons.

Bug fixes for third parties:

  • XPD-7528 ATTR_shiny_rat and GLOBAL_specular with intermediate ratios (E.g. 0.5) now work correctly.We still recommend use use a ratio of 1 and control gloss with a texture.
  • XPD-7802 Fixed generic pie instrument randomly disappearing or changing colors.
  • XPD-7803 Bleed air source for pressurization defaults to “auto” for all start types on legacy planes that don’t have bleed-air controls.
  • XPD-7782 Removed raw legacy panel instrument datarefs likesim/aircraft/panel/acf_ins_size – you should not be using these.
  • XPD-7818 Added dataref access to carb temperature.
  • Fixed battery lifetime – battery was draining at 4x the correct rate.
  • Reduced the strength of auto-toe-brakes for non-castoring aircraft.
  • Carb-heat is stronger.
  • Engine ITT behavior now matches X-Plane 10.
  • Better mapping of engine idle ratios for X-Plane 10 ACF files.
  • X-Plane’s numeric version can be accessed by dataref.
  • The engine idle ratios can be read and written at runtime via DataRefEditor to tune your engines.
  • Fixed incorrect generator torque on jets.
  • Toggle-reverse-thrust command does not require the engines to be idle. If you want an idle-lock-out, add this by plugin script.
  • X-Plane does not constant reset autopilot and other datarefs to a grid per frame – only when the user is “clicking” them with commands or 2-d panel instruments.
  • New FMS will not overwrite nav1 deflection. Note that the G430/530 does do this when in “CDI” mode, which is expected.
  • Flying stabilizers fixed, even if not flying.
  • sim/FMS/init command resets new FMS just like the old one.
  • Lat-lon fixes in the FMS do not have “fix” type in XPLM Navigation API.
  • Legacy gear doors move at the correct speed. Legacy v9 gear doors are deprecated; please key-frame your animations from the gear deploy ratio.
  • GPS override correctly stops updating the new FMS.

Performance, rendering and scenery artifacts:

  • New autogen models for European medium-height buildings.
  • Cloud rendering should be faster, particularly on lower visual effects settings.
  • Fixed banding in the sky in HDR mode.
  • Fixed sun and moon and starts missing in HDR mode.
  • Fixed glow around moon at night.
  • XPD-7756 Fixed white lines in boat wake when HDR rendering is on.
  • Cockpit shadows less blocky.
  • Grunge decals for airports tuned.
  • Wind farm library objects spin again.

Changes to default Aircraft:

  • MD-82 Autothrottle and autopilot fixed.
  • Stinson L-5 airfoils fixed.
  • Fixed animation on 747 upper-deck door.
  • B-58 Cowl flaps animate.
  • Cessna 172 battery and electrical system tuned.
  • B-58 Gear Light Fixed.

Bug fixes for weapons:

  • XPD-6725 Sim no longer crashes if another user on multiplayer has a weapon file that you don’t have.
  • Rockets now work.
  • Weapons don’t disappear when looking closely at another multiplayer aircraft.
  • Weapons track correctly when using external visuals and replay.
  • Fixed crash at startup if one multiplayer aircraft is flying and the other is in the main menu.
  • Fixed bug where weapons make random explosions when another user in a multiplayer match restarts his flight.
  • Fixed massive explosion on external visual when master machine toggles replay.
  • Fixed weapons being incorrectly attached to aircraft on external visual during replay.

Bug fixes for sound:

  • XPD-7459 FMOD Sound events can be attached to plugin custom commands.
  • XPD-7808 Removed log errors when an aircraft does not use FMOD.
  • Fixed missing environmental sounds when using Cessna.

Other stuff:

  • Fixed crash when bringing up flight configuration over the ocean.
  • XPD-7599 Fixed errors in map coastlines.
  • XPD-7798 Reloading an aircraft (developer menu) when started cold and dark works as expected.
  • XPD-7357 Clicking on panel in second monitor works.
  • XPD-7822 Clicking on plugins works on second monitor.
  • XPD-7592 Using 150% UI scaling does not throw off plugins or aircraft when multi-monitor is used.
  • XPD-6801 Aircraft can carry or be carried in flight configuration UI.
  • XPD-7815 Added new joystick configuration files.
  • XPD-7784 Zooming to pressed button in joystick UI doesn’t jump to a new view unless it has to.
  • XPD-7792 Weather visibility can be edited in metric.
  • XPD-7775; XPD-6664 Fixed special starts with oil rig, aircraft carrier and frigate.
  • XPD-7816 G430 always pops out when changing planes on restart.
  • Brakes default to “on” when starting on the ramp with hardware pedals with toe brakes.
  • Push-back trucks do not appear on GA ramp starts.
  • Map doesn’t print errors to console at island locations.
  • XSG-2758 X-Plane cross-matches ET and ED regions.
  • Fixed networking with ForeFlight.